Kaip tinklalapio sparta yra susijusi su SEO

Kaip tinklalapio sparta yra susijusi su SEO?

Šiandien tinklalapio sparta yra kaip niekad svarbi. Ji turi platų poveikį – nuo tinklalapio pozicijų internetinės paieškos sistemos rezultatų puslapiuose iki konversijos rodiklio. Ir labai svarbu ne tik tai, kad jau kelerius metus tinklalapio sparta yra itin aktuali SEO, nes tai yra vienas iš „Google“ paieškos sistemos naudojamų svetainių reitingavimo veiksnių, bet ir tai, kad kiekvienais metais tinklalapio greičio poveikis jo pozicijoms paieškoje tik didėja.

Jau kurį laiką rodiklis, kuris pradžioje paprasčiausiai padėdavo suprasti, kaip greitai vartotojas pamatys jį dominantį turinį, tapo labai svarbiu vartotojų patirties rodikliu. Taigi, puslapiai, kurie atveriami greičiau, kartu greičiau pateikia vartotojams turinį ir lengviau patenkina jų poreikius.

Nuo 2018 m. tinklalapio sparta yra tiesioginis „Google“ paieškos sistemos naudojamas reitingavimo veiksnys. Todėl jau kurį laiką tai turi didelę įtaką paieškos rezultatams, nes įtakoja lankytojų srautą, svetainėje praleidžiamą laiką ir atmetimo rodiklį. O kadangi svetainės atvėrimo greitis yra iš karto pastebimas vartotojų, tai akivaizdžiai liudija jo didelę svarbą.

Taigi, sparčiai atveriamas tinklalapis ne tik prisideda prie geresnės vartotojo patirties. Jis yra ir labai svarbus veiksnys, galintis turėti įtakos tinklalapio optimizavimui paieškos sistemoms (SEO). Optimalus puslapio atvėrimo laikas yra 2-3 sekundės, todėl užtikrinus optimalų svetainės greitį, galima tikėtis geresnių pozicijų, didesnio lankytojų skaičiaus, mažesnio atmetimo rodiklio ir galiausiai didesnio potencialių klientų ir pardavimų skaičiaus. Todėl kiekvienos svetainės savininkui labai svarbu išsamiau susipažinti su tuo, kaip tinklalapio greitis susijęs su SEO.

Kas yra puslapio greitis?

Puslapio greitis – tai laikas, per kurį tinklalapis yra visiškai įkeliamas (arba atveriamas). Puslapio atvėrimo greičiui įtakos turi labai daug skirtingų veiksnių, pvz., HTML kodas, puslapio CSS, „JavaScript“ failai, vaizdo įrašai ir paveikslėliai, bendras puslapio ir skirtingų elementų dydis, serverio atsako laikas ir kt.

Svarbu pažymėti, kad puslapio greitis yra matuojamas atskirai staliniams kompiuteriams ir mobiliesiems įrenginiams, kadangi tarp jų yra technologinių skirtumų, kurie lemia nevienodą kompiuterių ir mobiliųjų įrenginių naudotojų patirtį.

Puslapio greitis gali būti apskaičiuojamas įvairiais būdais. Štai keletas iš jų:

  • Įkėlimo laikas (angl. Load time): tai laikas, per kurį visiškai įkeliamas puslapis ir visi jame esantys elementai.
  • Laikas iki pirmojo baito (angl. Time to first byte, TTFB): tai laikas, per kurį yra įkeliamas pirmasis puslapio informacijos baitas. Atsižvelgiant į tai galima spręsti, kaip greitai serveris įkelia puslapį.
  • Pirmasis turinio elementas (angl. First contentful paint, FCP): tai laikas, per kurį svetainėje yra įkeliamas pirmasis turinio elementas, pvz., paveikslėlis, tekstas ar kt.
  • Interaktyvumo laikas (angl. Time to interactive, TTI): tai laikas, per kurį puslapis įkelia interaktyvius elementus.

Pirmiau išvardyti puslapio greičio matavimo būdai rodo, kad nėra vieno vienintelio geriausio metodo, kurį naudojant galima nurodyti puslapio įkėlimo greitį. Kiekvienas iš naudojamų puslapio greičio matavimo būdų pasižymi savais privalumais ir trūkumais.

Puslapio greitis ir svetainės greitis nėra vienas ir tas pats

Nors iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, kad šie terminai yra tapatūs, vis dėlto puslapio greitis (angl. Page speed) nėra tapatus svetainės greičiui (angl. Site speed). Svetainės greitis yra kelių svetainės puslapių greičių vidurkis. Puslapio greitis parodo, kiek laiko vartotojas turi laukti, kol galės pasinaudoti konkrečiame svetainės puslapyje pateiktu turiniu.

Svetainės greitis ir SEO

Svetainės greitis yra vienas iš nedaugelio veiksnių, kurį „Google“ viešai įvardija kaip tiesioginį paieškos reitingus įtakojantį rodiklį. Paieškos sistema siekia vartotojams pateikti būtent tai, ko jie ieško, ir kaip įmanoma greičiau bei patogiau. Jei paieškos sistema fiksuoja mažesnį svetainės greitį, tokia svetainė yra vertinama prasčiau. Taigi, svetainės greitis yra vienas akivaizdžiausių SEO veiksnių, nes dėl spartesnio svetainės atvėrimo gerėja tinklalapio pozicijos, vartotojų patirtis ir konversijos rodiklis. Galiausiai visa tai lemia ir geresnius SEO rezultatus.

  • Geresnės puslapio pozicijos internetinėje paieškoje: šiandien puslapio ir svetainės greitis tapo svarbiu veiksniu, pagal kurį paieškos sistema vertina svetaines ir jų puslapius. „Google“ siekia vartotojams pateikti greitai atveriamus ir tikslinius rezultatus. 2021 m. gegužę pasirodžius „Google Page Experience Update“ tai tapo dar svarbesniu veiksniu.
  • Geresnė vartotojo patirtis (UX): būtent vartotojo patirtis yra pagrindinis veiksnys, dėl kurio „Google“ paieškos sistema šiandien taip reikšmingai vertina svetainių greitį ir šį rodiklį yra įtraukusi į savo algoritmą. Sparčiau veikiančios svetainės gerina vartotojų patirtį, todėl paieškos sistema jas siekia iškelti aukščiau už lėčiau veikiančias ir didelį atmetimo rodiklį turinčias svetaines. Jei puslapio įkėlimas trunka ilgiau nei tris sekundes, didelė dalis interneto vartotojų gali nuspręsti ieškoti kito tinklalapio.
  • Geresni konversijų rodikliai: svetainės greitis yra labai svarbus ne tik pozicijoms internetinėje paieškos sistemoje – jis turi tiesioginį poveikį ir svetainės konversijos rodikliams. Kuo sparčiau veikia svetainė, tuo labiau sumažėja lankytojų praradimo rizika ir padidėja tikimybė, kad jie atliks jūsų norimą veiksmą, pvz., įsigis produktą, užpildys užklausos formą, atsisiųs failą, užsiprenumeruos naujienlaiškį ar kt.

Taigi, padidinus puslapio spartą galima užimti aukštesnes pozicijas, žymiai pagerinti vartotojų patirtį ir padidinti savo galimybes pasiekti didesnes konversijas.

Kaip patikrinti savo svetainės spartą?

Savo svetainės spartos nereikėtų vertinti vien tik joje apsilankius. Jei dažnai lankotės savo svetainėje, jūsų interneto naršyklė jau bus iki tol išsaugojusi daug svetainės duomenų, tokiu būdu siekdama ją kaskart įkelti kuo greičiau. Tai reiškia, kad jums jūsų svetainė yra įkeliama greičiau nei naujam vartotojui. Todėl norint tiksliau įvertinti savo svetainės spartą, reikėtų pasitelkti specializuotus svetainių greičio testavimo įrankius, tokius kaip:

  • „PageSpeed Insights“: tai yra nemokamas „Google“ įrankis, skirtas svetainių greičiui matuoti kompiuteriuose ir mobiliuosiuose įrenginiuose. Šis įrankis taip pat pateikia įžvalgų, kaip būtų galima pagerinti svetainių greitį.
  • „GTmetrix“: šis svetainės spartos testavimui skirtas įrankis pateikia svetainės įvertinimą ir tobulintinų svetainės elementų sąrašą.
  • „WebPage Test“: šiuo įrankiu galima patikrinti svetainės spartą pagal vietą ir interneto naršyklę, pateikiamas puslapio įkrovimo našumo vaizdas ir nurodoma, ką reikėtų optimizuoti, kad svetainė veiktų sparčiau.
  • „Pingdom“: naudojantis šiuo įrankiu galima išmatuoti svetainės spartą iš įvairių pasaulio vietų.

Kas mažina tinklalapio spartą?

Tinklalapio spartos sumažėjimui įtakos turi labai daug veiksnių, todėl verta įvardinti bent keletą iš jų:

  • Mažas serverio našumas: kadangi serveryje saugomi svetainės duomenys, serverio našumas turi tiesioginį poveikį jos spartai. Todėl labai svarbu pasirinkti tinkamą ir dideliu greičiu pasižymintį serverį.
  • Per daug nereikalingo kodo: kiekvieno tinklalapio kodas yra skirtingas, todėl jei tinklalapyje yra per daug nereikalingo kodo, jis paprastai veikia lėčiau. Todėl svarbu, kad tinklalapio kūrėjai atsižvelgtų į svetainės spartą ir nenaudotų bereikalingo kodo, kuris tik sulėtintų jūsų tinklalapį.
  • Neoptimizuoti paveikslėliai: didesniems paveikslėliams įkelti reikia daugiau laiko, todėl svarbu užtikrinti, kad jų dydis būtų optimalus ir nepamiršti paveikslėlių suspaudimo įrankių naudojimo, jų pagalba sumažinant svetainėje pateikiamų vizualinių elementų dydį, kartu nepakenkiant jų kokybei.
  • Podėliavimo arba kešavimo (angl. Caching) nenaudojimas: jei tinklalapyje nenaudojama spartinančioji atmintis, kurios atveju interneto naršyklė išsaugo tinklalapio versiją, kad vartotojui vėl grįžus į tinklalapį nereikėtų iš naujo įkelti viso tinklalapio, gali labai sumažėti tinklalapio sparta. Todėl reikėtų pasirūpinti, kad svetainėje veiktų kešavimas, kuris paspartintų svetainės įkėlimą.
  • Per daug „Flash“ pagrindu sukurto turinio: toks turinys reikšmingai padidina svetainės dydį. Ir nors tokio turinio pagalba galima svetainę paversti vizualiai patrauklesne, nereikėtų persistengti ir „Flash“ pagrindu sukurtą turinį naudoti tik tada, kai būtina. Priešingu atveju dėl to gali sumažėti tinklalapio sparta.
  • Per daug nebūtinų nukreipimų: jei puslapyje yra naudojama daug nukreipimų, tokių puslapių įkėlimas užtrunka gerokai ilgiau. Todėl patartina stengtis sumažinti nukreipimų skaičių, kartu užtikrinant, kad visos svetainėje esančios nuorodos vartotojus nukreiptų tiesiai į numatytus puslapius.
  • Per daug HTTP užklausų: kai vartotojas aplanko svetainę, jo interneto naršyklė prašo įkelti visus svetainėje esančius failus. Jei svetainėje daug „JavaScript“, CSS ir paveikslėlių failų, bus labai daug ir HTTP užklausų, kurios sulėtins svetainės įkėlimą. Todėl svarbu užtikrinti, kad nebūtų nereikalingų HTTP užklausų.
  • Turinio pristatymo tinklo (CDN) nenaudojimas: CDN yra saugoma svetainės (arba jos elementų) spartinančioji versija įvairiose vietovėse esančiuose serveriuose, tokiu būdu užtikrinant, kad puslapio failai būtų pasiekti ir jis būtų įkeltas iš arčiausiai konkretaus vartotojo esančio serverio. Tai labai pravartu didelėms, kompleksinėms arba didelio srauto sulaukiančioms svetainėms.
  • Naudojama per daug įskiepių: nors įskiepiai gali palengvinti svetainės korekcijų atlikimą ir suteikti daugiau funkcijų, vis dėlto per didelio įskiepių skaičiaus naudojimas gali sumažinti jos spartą, nes kaskart kiekvieną iš jų reikia įkelti. Todėl rekomenduojama sumažinti naudojamų įskiepių skaičių, atsisakant tų, kurie nėra būtini.

Šie veiksniai nėra vieninteliai, nuo kurių gali priklausyti jūsų svetainės sparta, todėl visada svarbu į svetainės spartos problematiką žvelgti kompleksiškai.

Pabaigai

Praeitis ir dabartis rodo, kad mūsų laukiančioje ateityje tinklalapio sparta ir toliau bus labai svarbi optimizavimui paieškos sistemoms, vartotojų patirčiai ir konversijų rodikliams. Kadangi „Google“ ir toliau siekia vartotojams pateikti vis spartesnes, patogesnes ir tikslingesnes svetaines, užtikrinančias teigiamą vartotojų patirtį, tinklalapių SEO yra neįsivaizduojamas be tinklalapio spartinimo.