Kas yra SEO

Kas yra SEO?

SEO (angl. Search Engine Optimization) arba optimizavimas paieškos sistemoms yra kompleksinis procesas, kuriuo siekiama pagal pasirinktus raktažodžius pagerinti organines (nemokamas) svetainės pozicijas internetinėje paieškos sistemoje (pvz., „Google“, „Bing“ ar kt.), tokiu būdu padidinant svetainės matomumą, tikslinių lankytojų srautą ir prekės ženklo žinomumą. Pagrindinis buvimo aukštesnėje pozicijoje pagal konkretų raktažodį ar raktinę frazę privalumas yra galimybė kiekvieną mėnesį sulaukti „nemokamo“ tikslinio srauto savo svetainėje.

SEO proceso metu svetainė yra optimizuojama taip, kad interneto vartotojai, naudodamiesi pasirinkta internetinės paieškos sistema ir ieškodami su jūsų verslu susijusių prekių ar paslaugų, pamatytų jūsų svetainę. Kuo geresnis tinklalapio matomumas internetinės paieškos rezultatuose (SERP), tuo labiau tikėtina, kad tinklalapis sulauks didesnio tikslinės auditorijos dėmesio ir pritrauks daugiau potencialių klientų.

Kadangi internetinės paieškos sistemos yra pagrindinė priemonė, kurios pagalba vartotojai pasiekia jiems aktualų turinį internete, veiksminga SEO strategija yra labai svarbi siekiant pagerinti jūsų svetainės srauto kokybę ir lankytojų skaičių. SEO procesą būtų galima skirstyti į tris svarbiausias kategorijas – vidinį SEO, techninį SEO ir išorinį SEO. Įprastos su SEO susijusios užduotys apima puslapio struktūros ir kodo optimizavimą, turinio optimizavimą pagal konkrečius raktinius žodžius, geresnio indeksavimo siekį, kokybiško turinio ir atgalinių nuorodų kūrimą.

Kaip veikia internetinės paieškos sistemos?

Kaip veikia internetinės paieškos sistemos

Kai vartotojas ko nors ieško „Google“ arba bet kurioje kitoje internetinėje paieškos sistemoje, algoritmai veikia realiu laiku, tikrindami šimtus milijardų puslapių, kad paieškos sistema pateiktų vartotojui rezultatus geriausiai atitinkančius jo suformuotą internetinę užklausą.

Nors nei viena internetinė paieškos sistema viešai neskelbia savo naudojamų algoritmų veikimo principų, remiantis prieinama informacija ir tokių paieškos sistemų kaip „Google“ pateikiamomis įžvalgomis, žinome, kad keli iš daugelio paieškos sistemos taikomų kriterijų yra:

  • Aktualumas: „Google“ paieškos sistemos algoritmas pirmiausia ieško internetinių puslapių, kurie glaudžiausiai susiję su vartotojo pateiktu raktažodžiu. Tačiau tai nėra vienintelis tinklalapių reitingavimo veiksnys, kadangi su pateiktomis užklausomis gali būti susiję tūkstančiai ar net milijonai tinklalapių.
  • Autoritetas: „Google“ metodas, kuriuo nustatoma, ar turinys yra tikslus ir patikimas. Tinklalapio autoritetą algoritmas bando nustatyti atsižvelgdamas į kitų puslapių, kuriuose yra nuorodų į tą puslapį, skaičių. Kalbant abstrakčiai, kuo daugiau įeinančių nuorodų turi puslapis, tuo didesnis yra jo autoritetas ir, tikėtina, pozicijos internetinėje paieškoje.
  • Naudingumas: turinys gali būti aktualus ir autoritetingas, tačiau jei jis nėra naudingas, paieškos sistema nenorės tokio turinio pateikti paieškos rezultatų aukščiausiose pozicijose. Taigi, aukštos kokybės turinį ir naudingą turinį „Google“ vertina skirtingai. „Google“ paieškos sistemos naudingumo vertinimas daugiausiai yra pagrįstas „vartotojo patirties signalais“, t.y., kaip vartotojų ir jiems pateikiamų paieškos rezultatų sąveika. Jei vartotojai dažniau renkasi tam tikrą paieškos rezultatą, jo pozicija gali gerokai pakilti.

Svarbu pažymėti, kad paieškos sistemos rezultatai taip pat yra skirstomi ir į dvi skirtingas kategorijas: organinius ir mokamus rezultatus:

  • Organiniai paieškos rezultatai. Organiniai paieškos rezultatai, kurie kartais dar vadinami ir „natūraliais“ rezultatais, reitinguojami pagal „pasiekimus“ arba „nuopelnus“. Todėl nėra jokio būdo mokėti paieškos sistemoms, kad konkreti svetainė galėtų užimti aukštesnes pozicijas organiniuose paieškos rezultatuose. „Google“ ir kitos paieškos sistemos aukščiausiose pozicijose esančius organinius rezultatus pripažįsta kaip patikimiausius, tikslingiausius ir turinčius didžiausią autoritetą konkrečiomis temomis.
  • Mokami paieškos rezultatai. Mokami paieškos rezultatai (arba „nenatūralios“ paieškos rezultatai) yra skelbimai, rodomi organinių rezultatų viršuje arba apačioje. Mokami skelbimai niekaip nepriklauso nuo organinių rezultatų ir yra reitinguojami pagal tai, kiek reklamuotojas yra pasiruošęs mokėti už atvestą lankytoją, kai mokama už Google Ads reklamos paspaudimus (tai PPC reklamos forma).

Kaip veikia SEO?

Kaip veikia SEO

SEO atliekamas optimizuojant svetainę paieškos sistemai, kurioje norima užimti kuo aukštesnes pozicijas (tai gali būti „Google“, „Bing“ ar kt.). SEO proceso metu siekiama užtikrinti, kad paieškos sistema svetainę imtų matyti kaip geriausią vartotojo atliekamos paieškos rezultatą, kuris nustatomas pagal aktualumą (užklausos atitiktį), autoritetą, naudingumą, svetainės užkrovimo greitį ir kt. Vien „Google“ algoritme yra naudojama daugiau nei 200 skirtingų reitingavimo veiksnių!

Tokios paieškos sistemos kaip „Google“ naudoja robotus arba taip vadinamus vorus, kurių pagalba surenka informaciją apie visą turinį, kurį jie randa internete. Tokie robotai pradeda nuo jiems žinomo tinklalapio nuorodos, o tuomet fiksuoja tinklalapyje esančias vidines nuorodas į kitus to tinklalapio puslapius bei išorines nuorodas į kitas svetaines. Robotų aplankomuose puslapiuose esantis turinys ir bendras internetinių nuorodų kontekstas padeda lengviau suprasti, apie ką yra kalbama kiekviename puslapyje ir kaip konkretus puslapis yra susijęs su visais kitais puslapiais, kurie jau yra paieškos sistemos duomenų bazėje (arba taip vadinamajame indekse).

Kai vartotojas, naudodamasis internetine paieška, į jos laukelį įveda savo užklausą (raktažodį arba raktinę frazę), paieškos sistema, pasitelkdama savo algoritmus, sudaro ir pateikia organinius rezultatus, kurie jos manymu yra tikslingiausi ir vartotojui gali būti naudingiausi. Jau minėti keli šimtai skirtingų reitingavimo veiksnių, kuriuos naudoja paieškos sistemų algoritmai, yra nuolat tobulinami ir atnaujinami, siekiant prisitaikyti prie besikeičiančios vartotojų elgsenos.

Tuo tarpu SEO specialistai, atsižvelgdami į jau minėtus paieškos sistemų algoritmų naudojamus reitingavimo kriterijus, kuria ir įgyvendina SEO strategijas, kuriose persipina vidinis, techninis ir išorinis SEO.

Vykdant svetainės optimizavimą paieškos sistemoms svarbu ne tik pasiekti, bet ir išlaikyti aukštas pozicijas, tokiu būdu sistemingai pritraukiant kokybišką srautą (t.y. tikslinei auditorijai priklausančius vartotojus). Todėl būtina taikyti SEO strategiją, kurioje didelis dėmesys yra skiriamas vartotojo patirčiai ir naudingo bei patogiai pasiekiamo turinio kūrimui, kartu vengiant naudoti paieškos sistemų taisykles pažeidžiančius ir algoritmais manipuliuojančius sprendimus. Kintantys paieškos sistemų algoritmai ir vartotojų elgsena lemia ir nuolatinius SEO procesų bei strategijų pokyčius.

Kodėl SEO yra toks svarbus?

Kodėl SEO yra toks svarbus

Internetinės paieškos sistemos yra didžiulis tikslinio srauto šaltinis. Skaičiuojama, kada daugiau kaip 60 % viso srauto internete atkeliauja būtent iš tokių paieškos sistemų kaip „Google“, „Bing“, „Baidu“, „Yandex“, „Yahoo“ ir kt.

2021 m. tyrimų duomenimis, pirmieji penki „Google“ organiniai rezultatai sulaukia 67,60 % visų paspaudimų, kai 6-tas – 10-tas rezultatai sulaukia tik 3,73 % paspaudimų. Taip pat nustatyta, kad 71,33 % vartotojų pasirenka rezultatą iš pirmojo „Google“ paieškos puslapio, o antras ir trečias rezultatų puslapiai sulaukia tik 5,59 % paspaudimų. Kadangi pirmasis rezultatas sulaukia apie 25 –  28 % paspaudimų, tampa ypatingai svarbu siekti aukščiausios pozicijos. SEO dėka padidėja organinio srauto kiekis, todėl kuo daugiau tikslinių lankytojų bus pritraukiama į svetainę, tuo didesnė tikimybė, kad padaugės vertingų konversijų.

Organinės paieškos rezultatai, kuriuos paieškos sistema nustato ir pateikia kaip labiausiai atitinkančius vartotojų užklausas, yra nemokami, skirtingai nei „Google“ mokami skelbimai. Kadangi nėra galimybės sumokėti už tai, kad puslapis organinės paieškos rezultatuose užimtų aukštesnę vietą, SEO tampa ypatingai svarbia skaitmeninės rinkodaros priemone.

Labai svarbi ir organinio srauto kokybė – tai galima suprasti, kaip vartotojo ir jo pateiktos paieškos užklausos atitikimą svetainėje esančiam turiniui. Nėra naudinga pritraukti didžiulį lankytojų srautą, kuris nepasižymi tikimybe konvertuotis į klientus. Jei tinklalapį aplankys lankytojai, kurie domisi kitomis prekėmis ar paslaugomis, jie nedelsdami paliks tinklalapį, didės atmetimo rodiklis ir mažės konversijos rodiklis. Tačiau organinis srautas, atkeliaujantis iš paieškos sistemų, yra tikslinis – jį sudaro tikslinei auditorijai priklausantys vartotojai, kuriuos domina svetainėje siūlomi produktai, paslaugos ar informacija. SEO pagalba užtikrinama, kad svetainė atitiktų vartotojų paieškas ir būtų jiems siūloma kaip vienas iš tikslinių rezultatų paieškos sistemoje.

Pabaigai

Taigi, kai kalbame apie SEO, kalbame apie tai, kad jūsų svetainė organinės paieškos rezultatuose turėtų užimti kuo aukštesnes pozicijas. Verta pažymėti, kad nors kitos skaitmeninės rinkodaros priemonės, kaip antai PPC reklama, socialinių tinklų sprendimai, e. pašto rinkodara ir kt., dažnai yra glaudžiai susijusios su SEO, jos paprastai nepatenka į tradicinės optimizavimo paieškos sistemoms taikymo sritį ir apibrėžtį. Todėl siekiant pagerinti svetainės pozicijas internetinėje paieškoje, kartu padidinant jos matomumą, žinomumą ir lankytojų srautą, SEO išlieka pagrindine ir svarbiausia skaitmeninės rinkodaros priemone.